Stop A6-A9
Let op: onderaan deze pagina staan de meest recente gegevens
|
|||
De Randstad is een van de
meest vervuilde gebieden van Europa. Dit is duidelijk te zien op bijgaande
satellietbeeld, waarop concentraties NOx te zien zijn. In de rode gebieden wordt
de Europese norm van 40 microgram/m3 sterk overschreden. De Provincie NH maakt
zich grote zorgen om de
gezondheidseffecten
op haar bewoners in de Noordelijke vleugel vd Randstad. Het beleid van de
Provincie is erop gericht een
maximale inzet te
plegen om de normen van de EU-richtlijn luchtkwaliteit te bereiken. Helaas merken wij weinig van deze plannen. |
1-pollution_europe.jpg Bron: ESA |
||
RWS en de Provincie NH willen
de mobiliteit tussen Schiphol en Almere aanzienlijk verbeteren. Dit willen ze
bereiken door extra wegen in de Noordelijke Randstad aan te leggen.
Hoogstwaarschijnlijk wordt gekozen voor een nwe 6-baans snelweg langs het
Naardermeer en door het Geingebied. Tegelijkertijd moet de A9 (die langs
Ouderkerk loopt en Amstelveen doorsnijdt) verbreed worden tot een 10-baans
snelweg. Tevens is deze week de beslissing genomen dat de A2 tussen Utrecht en
Ouderkerk verbreed moet worden tot een 10-baans snelweg. Ouderkerk a/d Amstel wordt ingepakt met asfalt en haar bewoners worden vergast! |
2-A6A9-Kaart-AantalRijbanen.jpg Bron: Alternatieven- en Variantennota planstudie Schiphol-Amsterdam-Almere, RWS |
||
Wat zijn de gevolgen voor
Ouderkerk a/d mooie Amstel: De luchtkwaliteit van Ouderkerk eo zal aanzienlijk verslechteren. Schiphol en Amsterdam worden voor de bewoners van Almere veel beter per auto bereikbaar. Gevolg is dat men ipv het openbaar vervoer nog meer de auto neemt. RWS heeft geschat dat de verkeersintensiteit op de A9 met circa 23% toeneemt. Naar mijn idee is dit een veel te conservatieve schatting. Een verkeerstoename van 50% lijkt me veel waarschijnlijker, vooral als de A2 ook 10-baans wordt. De inwoners (mn kinderen, ouderen en zwakkeren) van Ouderkerk zullen hierdoor veel meer gezondheidsklachten krijgen. Intensief sporten in deze regio is dan ook niet aan te raden. En nieuwbouwplannen van de Jan Hekmanschool nabij de 10-baans A9 en 10-baans A2 is waarschijnlijk ook een onverstandige en onverantwoorde investering. Een verslechtering van de luchtkwaliteit strookt ook niet met het beleid van de Provincie (zie boven) en de EU-richtlijnen. In de regio
Amsterdam zal het aanbod van vervuilende auto's sterk groeien. Dit heeft
negatieve invloed op o.a. de fijn-stof problematiek rondom de Westelijke Ringweg
en de parkeerdruk in het algemeen. |
3-A6A9-Verkeersintensiteit.jpg Bron: Alternatieven- en Variantennota planstudie Schiphol-Amsterdam-Almere (ofwel MER), RWS |
||
Bijgaande tabel laat
duidelijk zien dat de milieunormen in ons gebied overschreden worden. Extra
wegen aanleggen is waanzin en strookt niet met de doelstellingen van de
Provincie en de normen van de EU!
|
4-A6A9-Milieunormen.jpg Bron: Alternatieven- en Variantennota planstudie Schiphol-Amsterdam-Almere (ofwel MER), RWS |
||
Bijgaande tabel uit is voor mij nog schokkender. Hieruit is te lezen dat de luchtkwaliteit in onze regio beter wordt indien gekozen wordt voor een bovengrondse doortrekking door het Gein van de A6-A9 en een 10-baanssnelweg langs Ouderkerk en door Amstelveen. Deze berekening en conclusie lijkt me zeer onwaarschijnlijk als het verkeer op de A9 toeneemt met 50%. Graag wil ik de overheid verzoeken deze conclusie en bereking te laten toetsen door een onafhankelijk ingenieursbureau. |
5-A6A9-Overzicht basisvariaties-Totaal.jpg
Bron: Alternatieven-
en Variantennota planstudie Schiphol-Amsterdam-Almere (ofwel MER), RWS |
||
De enige oplossing is
fikse investeringen in het OV. Almere is een sterk groeiende gemeente waarvan veel inwoners werken in Amsterdam en Schiphol. Een kwalitatief goed en snelle OV verbinding is noodzakelijk. Een metroverbinding over het IJmeer met IJburg kost circa 1 miljard Euro. Een goede aansluiting met Station Zuid en WTC kost circa 2 miljard Euro. Als tegelijkertijd rekeningrijden ingevoerd wordt (E 10,- voor een spitsrit Almere A'dam) en het metrokaartje sterk gesubsidieerd wordt (E 1,- bijv.) dan verwacht ik dat vele bewoners van Almere hun auto laten staan, en per metro naar hun werk zullen gaan. Vooral als er files staan en het OV hoogwaardig ingericht is. Een doortrekking van de A6-A9 en verbreding van de A9 tot 10-baans is dan overbodig. Resultaat voor de inwoners van Ouder-Amstel: geen verslechtering van de luchtkwaliteit en een waardevastheid van het eigen huis. Indien de overheid haar absurde asfaltplannen toch door wil drukken dan kan dit naar mijn alleen maar indien tegelijkertijd de metroverbinding Almere Amsterdam gerealiseerd wordt. Totale investering: Eur 8 miljard |
6-VRIJstudiegebied.jpg Bron: ROA |
||
Wat wil ik graag bereiken met
bovenstaande analyse: 1. Dat er een onafhankeijk MER (Milieu Effect Rapportage) onderzoek komt naar de gevolgen van de verbreding van de A9 en A2 en mn het effect op de luchtkwaliteit in Ouderkerk a/d mooie Amstel, Amstelveen, Abcoude e.o. (uiteraard ook A'dam ZO, Diemen en de Amsterdamse Ringweg). De huidige MER-rapportage is onvolledig, want de effecten van een 10-baans A2 zijn niet meegenomen. Dit betekent dat het kabinet en de 2e Kamer deze zomer geen (voorlopige) beslissing kunnen nemen. Uitstel is noodzakelijk! Ik roep zoveel mogelijk belanghebbenden op de overheid te verzoeken een volledige MER op te stellen, voordat er door de 2e Kamer en het Kabinet een beslissing genomen kan worden. 2. Dat allerlei organisaties in Ouderkerk en Amstelveen zich tegenspreken tegen de verbreding van de A9 en doortrekking door het Gein. Mn de Ouderkerkse en Amstelveense Ondernemersvereniging wil ik vragen stelling te nemen tegen de plannen van het kabinet en RWS. Overige organisaties waaraan ik denk: De Ouderkerkse Winkeliersvereniging, Stichting Dienstverlening Ouderen, Woningstichting Ouder-Amstel, Ouderkerkse sportverenigingen, Bejaardenhuizen, Scholen, Kinderopvang, GGD, huisartsen, Vogelwerkgroep Ouderkerk, Ouderkerkers, AmstelGids, etc.. . 3. Ik hoop dat de Gemeente Ouder-Amstel en Amstelveen ook duidelijk tegen zullen stemmen en zich hard maken voor een onafhankelijk MER onderzoek. 4. Dat zoveel mogelijk inwoners van Ouderkerk en Amstelveen tegen de asfaltplannen zullen stemmen (al is het maar ter bescherming vd waarde van uw huis). 5. Dat zoveel mogelijk bedrijven in Ouderkerk en Amstelveen tegen de asfaltplannen zullen stemmen. 6. Dat de Provincie NH haar doelstellingen serieus neemt en geen plannen ontwikkelt die een verslechtering van de luchtkwaliteit tot gevolg hebben. We wonen nu al in de meest vervuilde gebieden van Europa!! Zie ook: Robin Witteveen 13 mei 2006 |
|||
Teken dan bijgaande brief (gewijzigd op
15-6-2006) (Word doc) Of onderteken het actieformulier van Milieudefensie U kunt ook een email
versturen naar
StopA6A9@witteveen.nl |
Logboek Email aan Jonas, 21-5-2006 Ik ga morgen GGD
Amstelland en Amsterdam benaderen. Email aan Wim op 21-5-2006 Hoi Wim, Email naar GGD Amsterdam, 22-5-2006:
Beste Saskia, Persbericht verstuurd naar de plaatselijke weekbladen: AmstelGids, Amstelveens Nieuwsblad en Amstelveens Weekblad, 22-5-2006 Beste Ouderkerkers en/of Amstelveners, Email bericht dd 24 mei van Barbera Veltkamp, Wethouder Ouder-Amstel: Dag Robin Dank voor je mail. Wij delen jouw/een ieders zorg. De gemeente Ouder-Amstel is bepaald geen voorstander van de plannen van het kabinet. Geen verbinding A6/A9, geen verbreding A9 en geen verbreding A2, is onze inzet. Wij zijn voorstander van een beter OV, beprijzen, etc. Het kabinet is ook met deze (constante) lijn bekend. Wat goed is om te weten, is dat er op woe14 juni een informatie-avond door RWS wordt gehouden in het gemeentehuis van Amstelveen mbt de plannen van het kabinet (er komt nog een bericht over in de Amstelgids). Daar zullen ook de uitkomsten van een nieuw uit te brengen m.e.r. worden besproken. Ikzelf zal daar ook heen gaan, evenals mijn collega's van o.a. Amstelveen. Groet Barbera Veltkamp, Wethouder
Ouder-Amstel Telefonisch interview op wo 24 mei met Dhr. Jonker van Grontmij (opsteller van MER lucht) en een collega van Dhr. Post van RWS NH, Haarlem (verantwoordelijke persoon RWS aanlevering verkeersgegevens voor MER A6-A9) Dhr. Jonker kon niet herinneren en/of terugvinden wat de uitgangssituatie was op 1 jan 2005 bij de start van de MER. Hij wist niet of uitgegaan was van een 8 of 10-baans A2. Hij gaf mij de tip deze gegevens op te vragen bij RWS NH, Dhr. Jonker. Dhr Jonker was niet bereikbaar ivm een vrije dag, maar zijn collega gaf aan dat inderdaad uitgegaan is van een 8-baans A2. Dit is ook bevestigd door Dhr. Pieter-Jan Labrijn, Beleidsmedewerker van het ROA. Het klopt dus dat de huidige MER onvolledig is en geen reeel beeld geeft van de te verwachten milieu-effecten. Telefonisch interview op 30 mei en 1 juni met Dhr. Wieffering en Arthur van Leuwen, beleidsmedewerkers Gemeente Amstelveen en coordinator plannen A6-A9 Gemeente Amstelveen Dhr Wieffering heeft in het verleden RWS erop geattandeerd dat de huidige MER A6-A9 niet voldoende is. Belangrijkste reden is dat de verbreding van de A9 niet in de huidige MER opgenomen is. RWS heeft op verzoek van Amstelveen vervolgens een mini MER voor Amstelveen opgesteld. Dhr Wieffering heeft de concept rapportage gelezen en velt de volgende harde conclusie: RWS schetst een te rooskleurig beeld en de mini MER gaat uit van een verkeerde uitgangssituatie. Tevens worden er door RWS onjuiste verkeersprognoses gehanteerd. Hij stelt dat de mini MER van RWS onbetrouwbaar is. Een schokkend resultaat lijkt me. RWS ambtanaren worden betaald door de burger om goed en eerlijk werk te verrichten en niet om de burger te belazeren! Persberichten Gemeente amstelveen, dd 8-6-2006 Stop-A6-A9/A6A9-Amstelveen-MERA9.pdf Stop-A6-A9/A6A9-Amstelveen-Inspraak-Zuiderzeelijn.pdf Bericht van Milieudefensie, dd 8-6-2006 Het aanbieden van de handtekeningkaarten in verband met asfaltplannen Almere - Schiphol gaat NIET door op 14 juni. Het debat in de Tweede Kamer is namelijk uitgesteld. NIEUW TIJDSTIP AANBIEDEN KAARTJES: Tijdstippen start zijn als volgt:
Het Tweede Kamerdebat over de Almere-Schiphol plannen is dinsdag 20 juni 2006 van 17.30 tot ca. 20.30 uur. Er is een grote zaal gereserveerd, dus er is volop plek op de publieke tribune. DE ACTIE: De roze Cadillac is inmiddels
gereserveerd. Bijgevoegd een plaatje. Er komen minstens 12 imitatie Peijsen. Inclusief spitting imagehoofd, mantelpakje en sjaaltje. BAM-VERGADERING DINSDAG 13 JUNI Die gaat nu weer volop door. Aanvang:
20 uur Groeten, Albert ten Kate Campagnevoerder Verkeer Milieudefensie RWS presentatie in het Gemeentehuis Amstelveen op 14 juni Bijeenkomst was zeer interessant, maar levert naar mijn idee weinig op. RWS doet gewoon wat ze willen doen: extra snelwegen bouwen. De bezwaren van omwonenden worden gewoon weggewimpeld en niet serieus genomen. Nav deze bijeenkomst ben ik tot aanvullende inzichten gekomen: Indien u uw asfaltplannen tussen Schiphol en Almere toch door gaat zetten dan verwachten wij dat de berekende verkeersprognoses alleen gehaald kunnen worden met het middel beprijzen ofwel km-heffing. Dit middel kan alleen effectief ingezet worden in combinatie met een hoogwaardige OV-verbinding tussen Almere en Amsterdam (de inwoners van Almere zullen immers toch naar hun werk moeten). Wij vragen u daarom minimaal 4 miljard Euro extra te reserveren voor hoogwaardig OV, bijvoorbeeld een metroverbinding tussen Almere, Yburg en het Amsterdamse metronet. Tevens verwachten wij dat voor de uitloopgebieden (A9 door Ouderkerk en Amstelveen en A1 door Diemen) aanzienlijk extra investeringen noodzakelijk zijn om de leefbaarheid in deze Gemeentes te garanderen. Wij denken dan aan bijvoorbeeld ondertunneling van de A9. Wilt u hiervoor ook extra budget reserveren (minimaal 4 miljard Euro) of op korte termijn een aanvullende studie laten uitvoeren naar de kosten hiervan? Deze opmerking is opgenomen in de standaardbrief gericht aan de minister en de Kamerleden Reactie kamerleden 19 juni 2006 Bedankt voor de e-mail. De SP zal zeker tegen de A6-A9-verbinding stemmen.
Met vriendelijke groet, Laurens Ivens (fractiemedewerker SP)
============
Geachte heer Witteveen, Hartelijk dank voor uw mail en brief. Het CDA heeft nog geen standpunt ingenomen over de mogelijke verbreding van de A9, en wacht eerst het kabinetsstandpunt af. Wel delen wij uw zorgen over het effect van een verbreding van bestaande wegen op de luchtkwaliteit en de gezondheid van omwonenden. Ook de uitloopgebieden moeten wat ons betreft daarbij worden betrokken. Overigens is om deze reden ook de tunnelveriant (verbindingsalternatief) voor ons nog steeds een optie. Wij zullen uw zorgen dan ook zeker meewegen in onze afweging. Met vriendelijke groeten, Eddy van Hijum, CDA Tweede-Kamerlid ========= 6-7-2006 Uw punt is terecht en heeft onze aandacht, alleen zal een besluit nog even op zich laten wachten, Groeten, Co Verdaas (2e Kamerlid PvdA) In September 2006 heeft het Kabinet de
plannen voor doortrekking A6-A9 in de ban gedaan. Actievoeren heeft succes
gehad! Open brief aan de politici van de Tweede Kamer van de Staten Generaal, de Provinciale Staten van Noord-Holland en van de gemeenten Diemen, Ouder-amstel, en Amsterdam-Oost/Watergraafsmeer. Bevolking Diemen, Duivendrecht en Amsterdam-Oost/Watergraafsmeer zeer verontrust over de zware verbredingen van de A1 en de A10-oost. Wij zijn een groeiende groep van verontruste burgers van de gemeentes Diemen, Ouder-Amstel en de Deelgemeente Oost-Watergraafsmeer van Amsterdam. Er zijn andere nabijgelegen gemeentes die ook steeds meer verontrust worden. De zware verbredingen van de A10-oost en de A1 baren ons grote zorgen, wat betreft extra en meer fijnstof, meer geluidshinder, overlast van sluipverkeer en het nog verder dicht-asfalteren van onze toch al door infrastructuur zeer zwaar belaste regio. Het zijn wegvakken, waarvan men lijkt te vergeten dat ze voor het allergrootste deel door dichtbevolkt gebied lopen. Wij vinden dat deze regeringsplannen om de mobiliteitsproblemen in onze regio aan te pakken gebaseerd zijn op een korte termijnvisie. Immers, door de verbreding of uitbreiding van wegen worden de files niet korter, alleen breder. Binnen enkele jaren zijn de files weer langer én breder. Wij zijn van mening dat er betere oplossingen mogelijk zijn die voldoen aan een langetermijnvisie op het gebied van duurzaamheid en een beter leefmilieu. De Randstad en de Flevopolder zijn dermate verstedelijkt dat alleen een gedurfde grootstedelijke aanpak een echte oplossing biedt. Deze regio zal onzes inziens de gereserveerde miljarden beter kunnen besteden aan de uitbreiding en vernieuwing van het openbaarvervoer: meer en modern materieel met een frequente dienstregeling. Tevens kan rekeningrijden ingevoerd worden, carpoolen, flexibilisering van werktijden kan bevorderd worden en het vestigingsbeleid voor bedrijven kan beïnvloed worden, zodat het gemotoriseerde woon-werkverkeer kan worden teruggedrongen. Wij zijn woedend over de manier waarop met de belangen van ons als bewoners wordt omgesprongen nu de ondertunneling van het Naardermeer door gebrek aan maatschappelijk draagvlak geen optie meer is. Door politieke verdeeldheid in de regio dreigt het gevaar dat aan de belangen van Diemen, Duivendrecht en Amsterdam-OostWatergraafsmeer wordt voorbij gegaan. Wij eisen van het nieuwe kabinet dat het zich opnieuw buigt over deze plannen en eerst gedegen laat onderzoeken welke maatregelen noodzakelijk zijn om het leefklimaat van tienduizenden omwonenden te verbeteren in plaats van te verslechteren. Samen met andere belangenorganisaties in de regio streven wij naar échte oplossingen die aansluiten bij de huidige inzichten op het gebied van duurzaamheid en klimaatverandering. Voor meer informatie over de onrust in
onze regio over de verbreding van de A1 en de A10-oost verwijzen wij naar onze
website: Of neem contact op met onze woordvoerder, Hilde de Vries: 020-6991332 – 0621228572. 21 Oktober 2007: ls,
|